
Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova anunță premiera spectacolului Ivanov, de Anton Pavlovici Cehov, miercuri, 15 octombrie și joi, 16 octombrie, ora 19:00, la Sala Amza Pellea. Traducerea și adaptarea este semnată de Raluca Rădulescu. Regia spectacolului este creată de Eugen Jebeleanu, iar scenografia, de Velica Panduru. Muzica este semnată de Rémi Billardon. Lighting design-ul este creat de Sabina Reus.
Din distribuție fac parte actorii: Vlad Udrescu, Monica Ardeleanu, Gabriela Baciu, Alex Calangiu, Ramona Drăgulescu, Iulia Colan, George Albert Costea, Corina Druc, Romanița Ionescu, Geni Macsim, Cătălin-Mihai Miculeasa, Claudiu Mihail, Mircea Mogoșeanu, Raluca Păun, Marian Politic, Costinela Ungureanu, Cătălin Vieru.

Ivanov (1887) surprinde criza morală și existențială a lui Nikolai Ivanov, un tânăr moșier copleșit de datorii, blocat într-o apatie lucidă, asemenea unui Hamlet provincial. Cândva idealist, el devine conștient de eșecul propriei vieți, dar e incapabil să acționeze sau să-și mai găsească un sens în viață. Căsnicia cu Anna Petrovna, grav bolnavă, se destramă pe fondul indiferenței lui Ivanov față de suferința ei. Într-o atmosferă de provincialism sufocant, zvonuri și ipocrizie, Ivanov caută zadarnic pofta de viață în atracția față de tânăra Sașa. Nici promisiunea unei noi iubiri, nici suferința soției nu îl animă, pentru că adevărata sursă a rătăcirii sale nu se află în împrejurări, ci în propriul spirit epuizat.
regia și director de imagine Eugen Jebeleanu
scenografia Velica Panduru
muzica: Rémi Billardon
lighting design și asistența de scenografie Sabina Reus
asistența de regie: Ovidiu Cârstea
video artist Ovidiu Zimcea
„Am lucrat prima oară pe textul Ivanov când eram la Masterul de Regie de la Paris pentru că încă de atunci mă intriga drama acestui om și raportarea sa la cei din jurul său, dar s-a întâmplat să montez această piesă abia acum, când am ajuns la vârsta personajului titular.
(…) Într-o eră a psihologiei de Instagram și a individualismului care ucide orice formă de apartenență la ceva, la cineva, într-o permanentă strategie spre o viață « echilibrată », Ivanovul de azi este sufocat de așteptările și satisfacerea nevoilor celorlalți. (…)

Ivanov nu e un erou. Este un exclus prin definiție, el nu corespunde tiparelor, e un marginalizat emoțional pentru că încă mai crede în plăcerea misterioasă a vieții de a trăi clipa. E, totodată, un alintat și o victimă a propriei existențe, dar și, paradoxal, un călău al celor pentru care simte dragoste carnală, spirituală, familială. Ivanov este o creatură, un suflet zbuciumat de propriile frici și de fantomele trecutului.
În continuitatea căutărilor mele formale actuale, la intersecția dintre teatru și film, și în ambiguitatea expunerii realității între adevăr și ficțiune, am explorat, împreună cu echipa mea de creație și cu actorii și actrițele trupei naționalului craiovean, un concept al deconstrucției dramatice, care să zdruncine mecanismele atât actoricești, cât și tehnice ale unei teatralități clasice.”
Eugen Jebeleanu
Eugen Jebeleanu este regizor de teatru și film, precum și actor. Montările sale abordează teme politice și sociale, explorând noțiunile de norme sociale și identitare. Prin demersul său artistic, își propune să dea voce indivizilor anonimi, non-eroilor care nu fac parte din majoritate și care nu aderă la „cultura dominantă”, construind astfel un teatru deschis vocilor minoritare și celor marginalizate.
Din 2010, Eugen Jebeleanu creează spectacole în România, Franța și Germania, colaborând cu instituții importante precum Teatrul Național din București, Teatrul Național din Sibiu, Teatrul Odeon din București, Théâtre Ouvert din Paris, Comédie de Valence, La Comédie de Caen sau Schauspiel Stuttgart, unde montează texte de Anton Pavlovici Cehov, Arthur Miller, Lars Norén, Yann Verburgh, R. W. Fassbinder, Dea Loher, Jean-Luc Lagarce, Édouard Louis etc. Spectacolele sale au fost prezentate în festivaluri precum Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Paris l’Été, Festivalul Internațional de Teatru Kontakt din Polonia sau Festivalul Chantiers d’Europe de la Théâtre de la Ville.
În 2020, primește Premiul UNITER pentru cea mai bună regie pentru spectacolul Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba de Yann Verburgh.
Din 2025, regizorul Eugen Jebeleanuface parte din echipa artistică aNaționalului craiovean.

Velica Panduru a absolvit Facultatea de Arte Plastice și Decorative ,,Nicolae Grigorescu” din București, secția scenografie, în anul 1998. A creat decoruri și costume pentru peste 100 de spectacole de teatru, film și operă și a colaborat cu regizori importanți în România și în străinătate.
Unele dintre colaborările sale în România au avut loc la București la Teatrul Național, Teatrul Odeon și Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, precum și la Teatrul Național Timișoara, Teatrul Național Târgu Mureș, Teatrul Național Sibiu, etc.
Cătălina Buzoianu, Eugen Jebeleanu, Alexandra Badea, Radu Afrim, Theodor Cristian Popescu, Bobi Pricop, Radu Nica sunt câțiva dintre regizorii români cu care a lucrat.
A fost invitată în producții internaționale la: Piccolo Teatro din Milano, Teatrul Național La Colline din Paris, Teatrul Thalia din Budapesta, Teatrul Lliure din Barcelona, Teatrul Național Conakry Congo (proiect pentru festivalul francofoniei de la Limoges, Franța)
În 2017 a creat scenografia pentru „Ogres” de Yann Verburgh, Compaqnie des Ogres Franța, și „Katzelmacher” de Fassbinder – Schauspiel Stuttgart, ambele în regia lui Eugen Jebeleanu.
În 2011 a lucrat cu Guy Régis Jr. în secțiunea Sujets à vif a Festivalului de la Avignon.
În 2013 a semnat scenografia „Corps” după romanul Alexandrei Badea, „Zone d’amour prioritaire”, în regia lui Frédéric Fisbach și costumele pentru „Shéda” de Dieudonné Niangouna, ambele produse pentru cea de-a 67-a ediție a Festivalului de la Avignon. Ulterior, a creat costumele pentru „Nkenguegi” de Dieudonné Niangouna la Theatre Vidy Lausanne.
S-a alăturat scriitoarei și regizoarei Alexandra Badea pentru trilogia sa „Points de non-retour”, produsă de Teatrul Național La Colline din Paris, iar „Quais de Seine” a fost selecționat la Festivalul de la Avignon în 2019.
De paisprezece ani Velica Panduru colaborează constant cu regizorul Eugen Jebeleanu la proiecte de teatru, film și operă în România, Franța și Germania.
Velica Panduru a fost nominalizată de patru ori la gala premiilor UNITER și a obținut trei premii: Pentru debut în anul 2007, pentru scenografie în anul 2009 pentru spectacolul ,,Boala familiei M” de Fausto Paravidino, în regia lui Radu Afrim și în anul 2024 pentru scenografia spectacolului „Neliniște” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor Cristian Popescu.
Spectacol recomandat persoanelor peste 16 ani
Biletele se pot achiziționa atât online, direct din site-ul instituției www.tncms.ro, cât și în format fizic, de la agenția teatrală.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Contact Agenția teatrală:
Strada Alexandru Ioan Cuza, nr. 11, în clădirea teatrului
Telefon: 0251.413.677
Program: Luni – Vineri: 11:00 – 19:00; Sâmbătă 12:00 – 19:00; Duminică: închis
TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” din CRAIOVA
https://www.facebook.com/tncms.oficial
https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova
Articolul nr. 118 / 2025
