Evoluția  copilului  pornește de la învățatul mersului, vorbirii, îmbrăcatului, hrănirii până la totala sa capacitate de instruire.Transformarea lui în tânăr este strâns legată de inteligența specifică doar omului, deoarece doar acesta este înzestrat cu capacitate de gândire, vorbire și muncă. Omul a pornit în evoluția sa de la munca simplă, bazată pe unelte rudimentare: piatră, lemn, oase etc. și a adăugat treptat descoperiri fundamentale precum stăpânirea focului, prepararea hranei, roata, diverse alte unelte până la apariția scrisului. Scrisul a permis păstrarea și transmiterea experienței înaintașilor. Astfel urmașii au realizat treptat utilaje și instalații, denumite astăzi industrie, tehnologie, inovație.

Tehnologia are un impact dual asupra copiilor: pe de o parte, oferă acces la resurse educaționale, dezvoltă abilități de gândire critică, creativitate și cunoștințe noi. Pe de altă parte, expunerea excesivă poate duce la întârzieri cognitive și de limbaj, probleme de somn, tulburări de atenție (ADHD), deficiențe în inteligența emoțională și socială, precum și izolare socială. Este esențial un echilibru între utilizarea tehnologiei și activitățile în aer liber, jocul independent și interacțiunea socială directă pentru o dezvoltare armonioasă.

  Avantajele  utilizării tehnologiei de către copii sunt: platforme online, aplicații educative îi ajută să învețe mai repede și interactiv, dezvoltarea  competențelor digitale (învățarea utilizării computerelor, tabletelor sau aplicațiilor îi pregătește pentru viitor, unde tehnologia e esențială), creativitate și  exprimare  personală (prin aplicații de desen, muzică, programare sau editare video, copiii își pot dezvolta creativitatea, comunicarea și socializarea (tehnologia le permite să mențină legătura cu prietenii și familia, chiar și la distanță), jocuri  educative și stimulare cognitivă ( unele jocuri dezvoltă  gândirea logică, atenția, memoria și capacitatea de rezolvare a  problemelor).

Printre dezavantajele utilizării tehnologiei de copii  enumerăm: dependența și timp excesiv petrecut online, poate  duce  la  reducerea  timpului dedicat activităților fizice, jocului în aer liber sau interacțiunilor reale, probleme de sănătate – expunerea prelungită la ecrane poate cauza oboseală oculară, probleme de postură, tulburări de somn sau obezitate din cauza sedentarismului, expunerea la conținut  nepotrivit – fără  supraveghere, copiii pot accesa informații violente, dăunătoare sau nepotrivite vârstei lor, risc de cyberbullying  și  dependență  de rețelele sociale – pot apărea  probleme  emoționale și psihologice dacă copiii nu sunt sprijiniți să folosească internetul responsabil.

Utilizarea excesivă a tehnologiei poate avea efecte negative semnificative asupra dezvoltării elevilor. Interacțiunea directă dintre copii și profesori se poate diminua, ceea ce poate afecta dezvoltarea abilităților sociale și emoționale. De asemenea, timpul îndelungat petrecut în fața ecranelor poate reduce capacitatea de concentrare, afectând atenția și performanțele academice ale elevilor.

 Având în vedere aceste aspecte, integrarea tehnologiei în educație trebuie să fie echilibrată și bine planificată. Profesorii trebuie să combine metodele tradiționale cu cele digitale pentru a menține un echilibru între interacțiunea directă și utilizarea dispozitivelor. De asemenea, resursele digitale trebuie selectate cu atenție, asigurându-se că acestea sunt relevante și de calitate. Un alt aspect important este formarea continuă a cadrelor didactice, care trebuie să fie pregătite să utilizeze tehnologia în mod eficient și să gestioneze provocările asociate acesteia. De asemenea, este esențial ca timpul petrecut în fața ecranelor să fie monitorizat pentru a preveni efectele negative asupra sănătății și dezvoltării copiilor. Nu în ultimul rând, accesibilitatea tehnologiei trebuie asigurată pentru toți elevii, indiferent de mediul socio-economic, pentru a reduce inegalitățile din sistemul educațional.

 Printre soluțiile pe care le putem avea la îndemâna pentru a limita efectele negative  asupra sănătății copiiilor sunt: încurajarea  acțiunilor  în  aer liber cum  ar fi mersul în parc, înotul sau plimbările cu bicicleta, pentru a  stimula activitatea mentală și fizică a  copiiilor; promovarea  lecturii, încurajarea copiilor să citească cărți sau să se implice în activități creative pentru a-și dezvolta imaginația și a se relaxa, petrecerea a mai mult timp cu părinții și bunicii  efectuând activități în care să  să se  bucure  de prezența reciprocă.

Impactul tehnologiei depinde în mare măsură de modul în care este folosită. Părinții și educatorii au un rol esențial în a ghida copiii, în a le impune limite și în a încuraja activitățile offline – sport, lectură, jocuri în aer liber. Astfel, tehnologia poate fi un instrument util, nu o sursă de probleme.

Inovațiile tehnologice fac parte din viața copiilor de azi și nu pot fi eliminate. Totuși, este important să se găsească un echilibru între lumea digitală și cea reală. Folosită corect, tehnologia poate deveni o poartă spre cunoaștere și dezvoltare, dar folosită excesiv, poate afecta negativ sănătatea și relațiile sociale. Utilizarea aplicațiilor tehnologice poate și trebuie  să  contribuie la menținerea în actualitate a expresiei strămoșilor  noștri  romani: ,,Mens sana in corpore sano,, ; adică minte sănătoasă în corp sănătos.

Scris de Tănasie Constantin Lucian

Articolul nr. 106 / 2025